Home » VSV een dagje op bezoek in het oude hertogdom Berg

VSV een dagje op bezoek in het oude hertogdom Berg

Waarom Hertog Berg? Een dagexcursie van VSV heeft altijd een link met Sittard. Het hertogdom Berg, gelegen aan de oostzijde van de Rijn, was van 1423, door erven en huwelijken, tot de Franse tijd verbonden met ons Gulikse gebied.

Met de bus kwamen we aan in Gräfrath (Solingen). Na een lekker kopje kaffee mit kuchen in het Kaffeehaus brachten we een bezoek aan het Deutsches Klingenmuseum met een rijke collectie van messen en zwaarden en producten uit Solingen. De schatkamer in het voormalig Augustinessenstift, waar een reliek van de H. Catherina van Alexandrië te zien is, werd uiteraard niet overgeslagen. Na een heerlijke lunch ging de reis verder naar Schildgen (Bergisch Gladbach). Daar hebben we de kerk van de bekende architect Gottfried Böhm bekeken. De kerk uit 1960 onderscheid zich door gekleurd glas en geometrische vormen zoals kegels en kubussen. Ook in de middag werd de dorstige niet vergeten en genoten we van een drankje in een Irish Pub. Als afsluiting hebben we de Dom van Altenberg bezocht met grafmonumenten van de grafelijke familie. Ook de prachtige glasramen, waarvan sommige uit de dertiende eeuw, hebben we bekeken. Tijdens de busreis werd het een en ander uitgelegd door onze gids Guus Janssen. Een ervaring rijker kwamen we begin van de avond in Sittard aan.