Meerssen
“Als bezoeker van Meerssen val je van de ene verrassing in de andere. Het begint al bij de Basiliek, onverwacht omvangrijk en wonderbaarlijk. De wonderen die zich hier voltrokken brachten pelgrims als de eerste stroom bezoekers. Vandaag de dag bezoek je Meerssen ook voor de gezellige terrassen op de markt, de vele mooie winkels en vooral om het rijke culturele erfgoed.” Citaat VVV Z. Limburg.

Meerssen is bekend om het verdrag dat hier gesloten werd. In de vroege middeleeuwen was in Meerssen een koninklijke palts gevestigd, een versterkte hof die gebruikt werd als verblijf van de Frankische vorsten (bijvoorbeeld Karel de Grote). Over de oorsprong van de palts is niet veel bekend, maar duidelijk is dat het belang van Meerssen hierdoor toenam. De palts lag immers dicht bij de belangrijke handels- en pelgrimsstad Maastricht en niet ver van het centrum van het Frankische rijk, Aken. De palts van Meerssen was de plek waar Lodewijk de Duitser verbleef tijdens de onderhandelingen over het verdrag van Meerssen in 870. Het verdrag zelf, waarmee Neder-Lotharingen na de dood van Lotharius II werd verdeeld tussen het West-Frankische en het Oost-Frankische Rijk, werd waarschijnlijk in Eijsden getekend.

Deze lezing is tevens bedoeld als voorbereiding voor de middagexcursie op 17 september in Meerssen waar Frank Hoovens onze gids zal zijn.  Er geldt een maximum van 30 deelnemers.
Er wordt tamelijk veel gelopen tijdens de excursie.
De wandeling start om 14.00 bij P&R station Meerssen
 Aanmelden kan per email