Winkel

De tijdschriften en wandelboekjes zijn te verkrijgen bij boekhandel Krings en Visit Zuid-Limburg in Sittard.

Tijdschriften Sittards verleden

De tijdschriften zijn verkrijgbaar bij Boekhandel Krings, Primera Sittard en bij Oukouk in Munstergeleen.
Indien niet meer op voorraad kunt u ze ook bestellen bij ons secretariaat met behulp van onderstaand bestelformulier en afhalen tegen contante betaling. Tijdschriften kunnen ook verzonden worden.

Vermeld duidelijk de jaargang en het nummer van het tijdschrift.

PRIJS € 4.95     PER TIJDSCHRIFT  excl. verzendkosten

Wandelboekjes

VIER EEUWEN KLOOSTERS EN KLOOSTERLINGEN

beschrijft de vele kloosters en kloosterlingen die zich in de loop van de eeuwen in Sittard gevestigd hebben. Nu vrijwel alle kloosters een andere invulling hebben gekregen of gaan krijgen, willen we de herinnering levend houden en al lezend, wandelend of fietsend terugkijken op het werk dat de kloosterlingen voor onze stad hebben verricht.

De wandelboekjes zijn te koop bij boekhandel Krings en bij Visit Zuid-Limburg in Sittard of via het bestelformulier.

PRIJS € 5,00 PER BOEKJE

HET CLAUSTRUM ONTSLOTEN

beschrijft een wandeling door het Kapittelgebied, het voor velen onbekende oudste gedeelte van de binnenstad van Sittard, het stadsdeel rond de Grote Kerk, het Kloosterplein en de Oude Markt, daar waar de stad rond het jaar 1000 is ontstaan als nog kleine nederzetting bij de op een motte (kunstmatige heuvel) opgetrokken versterkte verdedigings- en woontoren van de toenmalige heer van Sittard.

PRIJS € 5,00 PER BOEKJE

VESTINGWANDELING

beschrijft een wandeling over en rondom de unieke eeuwenoude omwalling waarvan nog driekwart aanwezig is rondom de binnenstad van Sittard, voor een deel in historische vorm teruggebracht met een gracht en een weer open gelegd schootsveld, deels met aan de voet de oudste volkstuinen van Nederland en voor een ander deel met de tuin van een binnen de omwalling gelegen klooster.
PRIJS € 5,00 PER BOEKJE

Dit wandelboekje is momenteel niet op voorraad.

DE GEHEIME TUINEN VAN SITTARD

beschrijft wandelingen langs en door 24 groene oases met hun kleine of grote verhaal, op onverwachte plekken in en om de historische binnenstad maar enkele ook op korte of langere wandelafstand van de stad.

PRIJS € 5,00 PER BOEKJE (weer verkrijgbaar als vernieuwde uitgave)

Dit wandelboekje is momenteel niet op voorraad

WANDELEN VANUIT SITTARD

Deel 1 Rondkijken in Sittard. Een uitvoerige wandeling door de binnenstad.

Deel 2 De Kollenberg en Lahrberg met een rondje Watersley.

Bij elke bladzijde van de tekst is een kaartje afgedrukt met een deel van de route waar de tekst over gaat. In het midden een kaart in kleur van de hele route.

PRIJS  € 4,00 PER BOEKJE

Wandelingen en Fietstochten (gratis downloaden)

VESTINGWANDELING

Een wandeling door de schootsvelden en over de wallen van de vestingstad Sittard

Voor de wandeling te downloaden klik hier

GEHEIME TUINEN-WANDELINGEN MET GIDS

Weer of geen weer starten op de eerste zaterdag van elke maand twee wandelingen onder leiding van een gids, een reguliere wandeling langs en door de Geheime Tuinen in en rond de binnenstad en een elke maand wisselende themawandeling naar verder van de stad gelegen groene plekken. De deelname is gratis en beide wandelingen starten om half twaalf vanuit de Jardin d’Isabelle, vanaf de Markt bereikbaar via het steegje, rechts langs de Michiels- of Paterskerk.
Daarnaast kunnen via de website van de Geheime Tuinen wandelingen op aanvraag geboekt worden. Voor nadere informatie en voorwaarden: zie de website.

MET DE FIETS OP OORLOGSPAD

Sittard en de Selfkant vormen historisch gezien, al eeuwen lang een eenheid maar werden gescheiden door oorlogen.
Deze fietstocht verbindt de gebieden en vertelt het verhaal van de oorlogen die er plaatsvonden.

Download de route, klik hier.

Download de bijbehorende verhalen, klik hier.

ARM EN RIJK

Tijdens deze wandeling kijken we minder naar het vele stedenschoon van Sittard. Als Vereniging Sittards Verleden willen we dit keer de plekken laten zien, waar de armoe en de rijkdom zich vroeger manifesteerden.

Om de wandeling te downloaden klik hier

Speurtocht

BOKKENRIJDERS

Voor de jeugd is er een speurtocht. De speurtocht neemt je mee naar de tijd van de Bokkenrijders.  Zoek uit wie de daders waren van de overval.

De oplossing zit in dit verhaal