Een bijzondere fietstocht

Het is 8 mei 1945 als Bert Dullens en Karel Cremers, vergezeld van Gré Zuijdwijk en haar verloofde Gérard Poels (Heerlen) in alle vroegte Leidschendam, het dorp aan de Vliet, op de fiets stappen. Zoals de mannen zich in het najaar van 1944 al hadden voorgenomen zouden ze, zodra Nederland bevrijd was, per fiets naar Sittard gaan. Sittard zou toeterend binnengereden worden. Het moest een triomftocht gaan worden. Een avontuur is het zeker geworden. Op zaterdag 12 mei bereikten ze hun doel.

Mijn verhaal gaat over twee mannen met een betrekkelijke bekendheid in uw stad. Bert Dullens is een geboren en getogen Sittardse. Telg van een familie, bekend in de wereld van sport, cultuur en vermaak. Bert is opgeleid als gymleraar. Na zijn studie in Tilburg ging hij in 1944 aan het werk als leraar LO in Voorburg. Na de onderbreking door de oorlog is hij, na een lange vakantie in zijn geboortestad, teruggegaan naar de Randstad. Eind 1945 is hij weer in Sittard. Wat hij in de zes jaren daarna is gaan doen is onbekend. In 1952 is hij leraar geworden aan het BC, de school waar hij in zijn jeugd de HBS deed. In 1968 is hij plotseling overleden. In het harnas.

Karel is import. Zijn familie woonde generaties lang in Tegelen. Hij kwam in Sittard, op zoek naar zijn toekomst. Hij had na zijn seminarietijd in Zundert en Panningen besloten apothekersassistent te worden. Daartoe ging hij in de leer bij Lei Bloemen. In die vooroorlogse jaren leerde hij zijn lief Anny Schrage kennen. Haar vader en moeder bezaten een horecazaak en bakkerij aan de Markt. Na de oorlog is hij met Anny getrouwd en via zakelijke avonturen in Helmond en Den Bosch in Sittard teruggekeerd. Hij kon met zijn tweede vrouw Jo een DA drogisterij starten in de Baandert. Hij heeft daarmee zijn pensioen gehaald. Hij was bestuurlijk actief in vooral de zangwereld.

Het eerste deel van mijn presentatie gaat over het leven van Karel en Bert. De mannen en hun familie. Vaders die beide slijters waren. Hoe hun levens met elkaar verbonden raakten.

Het tweede deel handelt over de periode (oktober 1944 – mei 1945) dat ze gewoond hebben op boerderij Laanzicht in Leidschendam. Boerderij Laanzicht is de woonstee van mijn grootvader en grootmoeder Knelis van Bohemen en Mietje van Bohemen – Overgaauw. Hoe kwamen Bert en Karel daar? Wat maakten ze mee? Wat betekent het om onderduiker te zijn? Hoe zag hun leven eruit. Over een mislukte poging om via de Biesbosch het Zuiden te bereiken. De rol van de R.K kerk en het geloof in hun leven en in dat van het gezin waar ze verbleven. Een tijdsbeeld.

Het derde deel gaat over hun tocht per fiets van Leidschendam naar Sittard. Hoe verliep die? Wat gebeurde er allemaal onderweg en tegen welke obstakels liepen ze op? Het bleek niet eenvoudig de Waal en de Maas over te steken. Hun verhaal tekent de toestand, de gezagsverhoudingen en de sfeer in de dagen direct na de Bevrijding.

Aan het begin van de zaterdagavond, op 12 mei, kon Karel zijn Anny en de hele familie Schrage in de armen vallen. Bert haastte zich naar de Putstraat en omhelsde zijn vader Zef en moeder Maria.

Het liep, gelukkig voor alle betrokkenen, allemaal goed af.

Vragen, aanvullingen en opmerkingen: Kees van Bohemen/Marianne Wouters (Tilburg), te bereiken via bohemenwouters@home.nl

Vereniging Sittards Verleden 4 april 2024