Historische Impuls Sittard Geleen

Gepubliceerd op 29 april 2022 om 10:32

HIS staat voor Historische Impuls Sittard-Geleen-Born en vormt de eerste drie letters van ‘historie’. HIS is de digitale geschiedenisbeschrijving van de gemeente Sittard-Geleen. Het is een initiatief van de Vereniging Sittards Verleden en is inmiddels ‘geadopteerd’ door de Federatie Historie Sittard-Geleen-Born.

Het bestuur van de Vereniging Sittards Verleden (VSV) vond het enkele jaren geleden belangrijk om in 2018 aandacht te besteden aan “Sittard 775 jaar stad” en stelde daartoe Comité HIS 2018 in. Het comité had tot doel om activiteiten te doen organiseren in het jubileumjaar, en het opzetten van een digitale geschiedenisbeschrijving van Sittard, Geleen en Born. In 2018 werden ruim dertig jubileum-activiteiten georganiseerd. En nu zijn we toe aan de presentatie van de eerste versie van de digitale geschiedenisbeschrijving, opgezet in samenwerking met Erfgoedcentrum De Domijnen en de Federatie Historie Sittard-Geleen-Born, en technisch uitgevoerd door Tjeu de Heus Beeldvorming/Simdo.

Een redactie, bestaande uit Peter Schulpen, René Lauwers, Jan Schrader en Guus Janssen heeft in eerste instantie diverse onderwerpen beschreven en voorzien van interessant beeld- en filmmateriaal. De onderwerpen zijn op te zoeken via de ingangen ‘Thema’s’, ‘Tijdvakken’ (binnen het geschiedenisonderwijs), en ‘Voormalige (vóór 1982) gemeenten’. Ieder onderwerp komt in elke ingang terug. Er kan ook op ‘woorden’ gezocht worden. Voor de vluchtige lezer is een onderwerp in korte tijd te lezen en te bekijken. Voor wie dieper in de materie wil duiken zijn de oorspronkelijke bronnen vermeld en vaak met één klik meteen te bekijken. De nieuwe website, die binnenkort wordt gelanceerd, staat  onder auspiciën van de Federatie Historie Sittard-Geleen-Born, met een uitgebreidere redactie, en in samenwerking met de gemeentelijke heemkundeverenigingen, andere cultuurhistorische organisaties, en Erfgoedcentrum De Domijnen. Daartoe is aanvullende financiering nodig die verkregen zal gaan worden middels subsidies, sponsoring en crowdfunding. Op deze site kunt u ook de ontwikkelingen rond de uitbreiding en de aanvullende financieringen blijven volgen.

De initiatiefnemers stellen reacties op prijs.

Frank Keysers, voorzitter VSV en projectleider HIS

Website HIS: https://historiesittardgeleenborn.nl